Fotoğrafçılık, ışığı soruşturma ve imaj oluşturma sanatıdır. Kendinizi anlatım etmenin ve vizyonunuzu dünyayla paylaşmanın bir yoludur. İster yeni süregelen talep eder deneyimli bir ustalaşmış olun, fotoğrafçılık ile alakalı daima öğrenilecek yeni bir şeyler vardır. Bu rehber size kompozisyondan aydınlatmaya ve pozlamaya kadar fotoğrafçılığın temellerini öğretecektir. Bu kılavuzun sonucunda daha iyi fotoğraflar çekebilecek ve gurur duyacağınız sahneler yaratabileceksiniz.
II. Fotoğrafçılığın Temelleri
Fotoğrafçılığın temelleri her mükemmel fotoğrafın temelini oluşturur. Bunlar şunları ihtiva eder:
- Diyafram
- Deklanşör hızı
- ISO
- Odak
- Kompozisyon
Bu unsurların her biri mükemmel bir resim oluşturmada rol oynar. Bu unsurların her birinin iyi mi çalıştığını anlayarak, görüntülerinizin görünümünü ve hissini denetim edebilirsiniz.
Diyafram
Diyafram, ışığın geçişine müsaade eden lensteki açıklığın boyutudur. Diyafram ne kadar büyükse, o denli fazla fer içeri girer ve imaj o denli parlak olur. Sadece, daha büyük bir diyafram bununla beraber daha sığ bir alan derinliğiyle sonuçlanır, bu da görüntünün yalnızca minik bir kısmının odakta olacağı anlama gelir.
Deklanşör hızı
Deklanşör hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu ve ışığın sensöre ulaşmasını sağlamış olduğu süredir. Deklanşör hızı ne kadar kısa olursa, o denli azca fer içeri girer ve imaj o denli karanlık olur. Sadece, daha kısa bir deklanşör hızı bununla beraber daha keskin bir görüntüyle sonuçlanır şu sebeple kamera sarsıntısının oluşması için daha azca süre vardır.
ISO
ISO, sensörün ışığa olan duyarlılığının bir ölçüsüdür. ISO ne kadar yüksekse, sensör o denli duyarlı olur ve imaj o denli parlak olur. Sadece, daha yüksek bir ISO bununla beraber daha çok gürültüye yol açar ve bu da görüntülerin grenli görünmesine niçin olabilir.
Odak
Odak, görüntünün keskin olduğu noktadır. İki tür odak vardır:
Otomatik odaklama bir çok kamerada varsayılan ayardır ve imaj keskinleşene kadar odağı otomatikman ayarlayarak çalışır. Manuel odaklama yalnızca birtakım kameralarda mevcuttur ve fotoğrafçının imaj keskinleşene kadar odağı manuel olarak ayarlamasını gerektirir.
Kompozisyon
Kompozisyon, bir görüntüdeki öğelerin düzenlenmesidir. Bir görüntünün kompozisyonu, ruh halini, mesajı ve görüntünün genel tesirini etkileyebilir. İlginç ve görsel olarak cazibeli sahneler kurmak için kullanabileceğiniz birçok değişik kompozisyon tekniği vardır.
III. Kompozisyon
Kompozisyon, bir görüntüdeki öğelerin düzenlenmesidir. Bir görüntünün kompozisyonu, ruh halini, mesajı ve görüntünün genel tesirini etkileyebilir. İlginç ve görsel olarak cazibeli sahneler kurmak için kullanabileceğiniz birçok değişik kompozisyon tekniği vardır.
- Üçte bir kuralı
- Önder çizgiler
- Bakışım
- Olumsuz alan
- Ön plan ve arka plan
Üçte bir kuralı, görüntüyü hem yatay aynı zamanda dikey olarak üçe bölen bir kompozisyon tekniğidir. Görüntünün ana mevzusu, çizgilerden birinin üstüne yahut çizgilerin kesişme noktalarından birine yerleştirilmelidir. Bu, daha dengeli ve hoş bir kompozisyon yaratır.
Öncü çizgiler, gözü imaj süresince çeken çizgilerdir. Dere yahut yol benzer biçimde organik çizgiler yahut köprü yahut bina benzer biçimde insan yapımı çizgiler olabilir. Öncü çizgiler, bir görüntüde derinlik ve hareket hissi yaratmaya destek olabilir.
Bakışım, bir görüntüde balans ve düzenlilik duygusu yaratan bir kompozisyon tekniğidir. Bakışımlı sahneler göze oldukça hoş gelebilir, sadece bunaltıcı da olabilirler. Sıkıntıdan kaçınmak için bakışımlı görüntülerinize birazcık asimetri eklemeyi kontrol edin.
Olumsuz alan, bir görüntünün özne tarafınca işgal edilmeyen alanıdır. Olumsuz alan, balans duygusu yaratmak, özneye vurgu eklemek yahut daha soyut bir imaj kurmak için kullanılabilir.
Ön plan ve arka plan iki ana alandır
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Bu kısımda fotoğrafçılığa ve fotoğrafçılığın değişik türlerine dair kısa bir genel bakış sunulmaktadır. | |
Fotoğrafçılığın Temelleri | Bu kısımda diyafram, enstantane ve ISO benzer biçimde fotoğrafçılığın temel unsurları ele alınmaktadır. |
Kompozisyon | Bu kısımda, görsel olarak cazibeli bir halde resim kompozisyonunun iyi mi oluşturulacağı ele alınmaktadır. |
Tenvir | Bu kısımda değişik tenvir türleri ve bu tarz şeyleri kullanarak fotoğraflarınızda değişik efektler yaratmanın yolları ele alınıyor. |
Maruziyet | Bu kısımda, hem parlaklık aynı zamanda kontrast açısından fotoğraflarınızda doğru pozlamayı iyi mi kazanabileceğinizi ele alıyoruz. |
Beyaz Dengesi | Bu kısımda fotoğraflarınızın muntazam biçimde pozlandığından güvenli olmak için beyaz dengesinin iyi mi ayarlanacağı anlatılmaktadır. |
Odak | Bu kısımda, fotoğraflarınızda nesnenin keskin olduğu için güvenli olmak için iyi mi odaklanacağınız anlatılmaktadır. |
Son İşleme | Bu kısımda fotoğraflarınızı iyileştirmek için post-işleme yazılımlarının iyi mi kullanılacağı anlatılmaktadır. |
Fotoğrafçılığınızı Pazarlamak | Bu kısımda fotoğrafçılığınızı iyi mi pazarlayacağınız ve satacağınız hikayesinde ipuçları verilmektedir. |
Sorular ve Cevapları | Bu kısımda fotoğrafçılıkla alakalı sık sorulan sorulara yanıtlar bulabilirsiniz. |
Fotoğrafçılığın Temelleri
Fotoğrafçılık, bir imaj kurmak için ışığı bir sensör yahut filme soruşturma sanatıdır. Keşfedilecek birçok değişik teknik ve stile haiz, geniş ve kompleks bir alandır. Sadece, bütün fotoğrafçıların bilmesi ihtiyaç duyulan birtakım temel ilkeler vardır.
İlk adım pozlama üçgenini anlamaktır. Bu, üç temel unsur arasındaki ilişkiyi açıklayan sıradan bir modeldir: diyafram, deklanşör hızı ve ISO.
Diyafram, ışığın geçişine müsaade eden lensteki açıklığın boyutudur. Deklanşör hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu ve sensörü ışığa maruz bıraktığı süredir. ISO, sensörün ışığa duyarlılığının bir ölçüsüdür.
Bu üç faktörü ayarlayarak sensör tarafınca kaydedilen fer miktarını ve dolayısıyla görüntünüzün pozlamasını denetim edebilirsiniz.
Bir sonraki adım kompozisyonu anlamaktır. Bu, görsel olarak cazibeli ve entresan bir netice yaratmak için görüntünüzdeki öğelerin düzenlenmesidir. Keşfedilecek birçok değişik kompozisyon tekniği vardır, sadece en yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
• Önder çizgiler
• Üçte bir kuralı
• Altın nispet
• Bakışım
• Çerçeveleme
Bu teknikleri kullanarak görsel olarak daha cazibeli ve entresan görseller yaratabilirsiniz.
En son, kameranızı iyi mi kullanacağınızı öğrenmeniz icap eder. Bu, değişik ayarları ve özellikleri tahmin etmek ve ek olarak istenen neticeleri elde etmek için bu tarz şeyleri iyi mi kullanacağınızı da ihtiva eder.
Ergonomik yaptıkça vizyonunuzu yansıtan ve hikayenizi özetleyen daha iyi fotoğraflar çekebileceksiniz.
III. Kompozisyon
Kompozisyon, bir fotoğraftaki öğelerin düzenlenmesidir. Görsel olarak cazibeli ve etken bir imaj oluşturmada en mühim faktörlerden biridir.
Kuvvetli bir kompozisyon kurmak için kullanılabilecek pek oldukça değişik faktör vardır, bunlardan bazıları şunlardır:
- Mevzu
- Ön plan ve arka plan
- Hatlar
- Şekiller
- Dokular
- Tenvir
Bir resim kompozisyonu oluştururken aşağıdakileri göz önünde bulundurmak önemlidir:
- Fotoğrafın mevzusu nelerdir?
- Görselin odak noktası nelerdir?
- Fotoğrafın değişik unsurları görsel olarak cazibeli bir imaj kurmak için iyi mi bir araya geliyor?
Bu faktörleri dikkatlice göz önünde bulundurarak hem görsel olarak cazibeli aynı zamanda etken fotoğraflar yaratabilirsiniz.
IV. Tenvir
Tenvir, fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir ve muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir.
İki ana tenvir türü vardır: organik ve suni. Naturel fer, güneşten gelen ışıktır ve günün saatine ve hava koşullarına bağlı olarak muhtelif değişik efektler yaratmak için kullanılabilir. Suni fer, lambalar ve flaşlar benzer biçimde insan yapımı kaynaklar tarafınca açılan ışıktır.
Naturel fer kullanırken, güneşin yönünü ve günün saatini dikkate almak önemlidir. Güneşin yönü fotoğrafınızdaki gölgeleri etkileyecektir ve günün saati fotoğrafın genel parlaklığını etkileyecektir.
Suni fer kullanırken fer kaynağının çeşidini, ışığın yoğunluğunu ve ışığın yönünü dikkate almak önemlidir. Fer kaynağının türü ışığın rengini, ışığın yoğunluğu fotoğrafın parlaklığını ve ışığın yönü fotoğrafınızdaki gölgeleri etkileyecektir.
Fer türüne ayrıca, ışığın standardını de göz önünde bulundurmanız icap eder. Sert fer sert gölgeler yaratabilirken, yumuşak fer daha hoş bir tesir yaratabilir.
Fotoğraflarınızı geliştirmek için aydınlatmayı kullanmaya yönelik birtakım ipuçları şunlardır:
- Olası olduğunca organik ışıktan yararlanın.
- Naturel ışığı kullanırken güneşin yönünü ve günün saatini göz önünde bulundurun.
- Gölgeleri doldurmak yahut muayyen bir tesir yaratmak için suni fer kullanın.
- Değişik fer kaynakları, yoğunlukları ve yönleriyle deneyler yapın.
- Işığın kalitesine dikkat edin.
Bu ipuçlarını izleyerek, arkadaşlarınızı ve ailenizi etkileyecek çarpıcı fotoğraflar yaratmak için aydınlatmayı kullanabilirsiniz.
V. Maruz Kalma
Pozlama, kameranızın sensörüne ulaşan fer miktarıdır. Üç unsur tarafınca belirlenir: diyafram açıklığı, deklanşör hızı ve ISO.
Diyafram, ışığın geçişine müsaade eden lensteki açıklığın boyutudur. Diyafram ne kadar küçükse, o denli azca ışığın geçişine izin verilir ve imaj o denli karanlık olur. Diyafram ne kadar büyükse, o denli fazla ışığın geçişine izin verilir ve imaj o denli parlak olur.
Enstantane hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu ve ışığın sensöre ulaşmasını sağlamış olduğu süredir. Enstantane hızı ne kadar kısaysa, ışığın sensöre ulaşmasına izin verilen vakit o denli kısalır ve imaj o denli karanlık olur. Enstantane hızı ne kadar uzunsa, ışığın sensöre ulaşmasına izin verilen vakit o denli uzun olur ve imaj o denli parlak olur.
ISO, sensörün ışığa duyarlılığının bir ölçüsüdür. ISO ne kadar yüksekse, sensör ışığa o denli kırılgan olur ve imaj o denli parlak olur. Sadece, ISO’yu çoğaltmak görüntüdeki gürültü miktarını da artırır.
Muayyen bir sahne için doğru pozlama, fer koşulları, mevzu ve istenen tesir benzer biçimde bir takım faktöre bağlı olacaktır.
Doğru pozlamayı elde etmek için, dilediğiniz kararı elde edene kadar diyafram açıklığını, enstantane hızını ve ISO’yu ayarlayabilirsiniz.
Poz telafisini kullanarak pozlamayı muayyen bir oranda ayarlayabilirsiniz. Bu, standardize aletinin sahneyi yanlış okumuş olduğu durumlarda, sözgelişi oldukça fazla arkadan tenvir olduğunda faydalı olabilir.
Pozlama, fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir ve mükemmel fotoğraflar çekebilmek için pozlamanın iyi mi çalıştığını tahmin etmek şarttır.
VI. Beyaz Dengesi
Beyaz dengesi, bir görüntünün renk sıcaklığını organik görünmesi için ayarlama işlemidir. Beyaz dengesi doğru olduğunda, görüntüdeki renkler doğru görünür ve genel imaj dengeli görünür.
Fotoğrafçılıkta beyaz dengesini ayarlamanın birkaç değişik yolu vardır. Bir yol, kameranızdaki beyaz dengesi ayarını kullanmaktır. Bu ayar, aydınlık, bulutlu yahut tungsten benzer biçimde muayyen bir beyaz dengesi ön ayarı seçmenize imkan tanır. Beyaz dengesini ayarlamanın bir öteki yolu da Kelvin ölçeğini kullanmaktır. Kelvin ölçeği, ışığın renk sıcaklığını ölçen bir ölçektir ve kameranızdaki beyaz dengesini manuel olarak ayarlamak için kullanılabilir.
En son, beyaz dengesini post-işleme yazılımında da ayarlayabilirsiniz. Görüntünüzün beyaz dengesini ince ayarlamak istiyorsanız yahut muayyen bir efekt yaratmak istiyorsanız bu iyi bir seçenektir.
Beyaz dengesi, fotoğrafçılığın mühim bir parçasıdır ve görüntülerinizin genel görünümünde ve hissiyatında büyük bir ayrım yaratabilir. Görüntülerinizin beyaz dengesini ayarlamak için süre ayırarak, daha doğru ve görsel olarak cazibeli fotoğraflar yaratabilirsiniz.
VII. Odaklanma
Odaklanma, fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir ve bir fotoğrafı oluşturabilir yahut bozabilir. Resim çekerken, mevzunuzun odakta olduğu için ve görüntünün geri kalanının bulanık olduğu için güvenli olmanız icap eder. Kameranıza bağlı olarak odaklamayı denetim etmenin birkaç değişik yolu vardır.
Bir çok DSLR kamerada, lens üstündeki odak halkasını kullanarak odağı manuel olarak denetim edebilirsiniz. Bunu yapmak için, vizördeki imaj keskin olana kadar odak halkasını çevirin. Ek olarak, kameraya en yakın nesneye otomatikman odaklanacak olan otomatik odaklamayı da kullanabilirsiniz.
Odak noktasına ayrıca, odakta olan mesafe aralığı olan alan derinliğini de denetim edebilirsiniz. Sığ bir alan derinliği fotoğrafınızın arka planını bulanıklaştırırken, derin bir alan derinliği her şeyi odakta meblağ.
Alan derinliğini denetlemek için kameranızdaki diyafram ayarını kullanabilirsiniz. Daha geniş bir diyafram sığ bir alan derinliği yaratırken, daha dar bir diyafram derin bir alan derinliği yaratacaktır.
Odaklanma, fotoğrafçılığın mühim bir parçasıdır ve çarpıcı sahneler oluşturmanıza destek olabilir. Odaklanmayı denetim etmenin değişik yollarını anlayarak, fotoğrafçılık becerilerinizi bir üst seviyeye taşıyabilirsiniz.
Son İşleme
Son muamele, dijital sahneler çekildikten sonrasında düzen ve geliştirme sürecidir. Renk ve kontrasta yönelik sıradan ayarlamalardan kırpma, rötuşlama ve efekt ekleme benzer biçimde daha kompleks manipülasyonlara kadar oldukça muhtelif teknikleri içerebilir.
Son muamele, fotoğrafçıların görüntülerinin standardını artırmaları ve daha yaratıcı ve etkisi altına alan sonuçlar elde etmeleri için kıymetli bir enstruman olabilir. Sadece, son işlemi ölçülü bir halde kullanmak ve görüntüleri aşırı düzenlemekten kaçınmak önemlidir.
Etken post-prodüksiyon için birtakım ipuçları:
- Görüntülerinizde minik ayarlamalar yaparak başlayın. Her şeyi aniden düzeltmeye çabalamayın.
- Değişik teknikleri kontrol edin ve görselleriniz için en iyi kararı veren yöntemi bulun.
- Sonuçtan hoşlanmazsanız değişikliklerinizi geri almaktan korkmayın.
- Değişik düzenlemelerinizi karşılaştırabilmeniz için görsellerinizin birden fazla versiyonunu kaydedin.
Tatbik yaptıkça, görüntülerinizi iyileştirmek ve çarpıcı sonuçlar yaratmak için son işlemeyi iyi mi kullanacağınızı öğreneceksiniz.
IX. Fotoğrafçılığınızı Pazarlamak
Mükemmel fotoğraflar çektikten sonrasında, bu tarz şeyleri insanların önüne iyi mi çıkaracağınızı bulmanız icap eder. Fotoğrafçılığınızı pazarlamak için birkaç ipucu:
- Çalışmalarınızı sergilemek için bir internet sayfası yahut blog oluşturun.
- Fotoğraflarınızı toplumsal medyada paylaşın.
- Resim yarışmalarına katılın.
- Fotoğraflarınızı yığın resim ajanslarına gönderin.
- Baskılarınızı satışa sunun.
- Çalışmalarınızı tanıtmak için öteki işletmelerle ortaklaşa iş kurun.
Bu ipuçlarını takip ederek fotoğraflarınızın daha geniş kitleler tarafınca görülme şansını artırabilirsiniz.
S: Yeni başlayanlar için en iyi kamera hangisidir?
A: Yeni başlayanlar için en iyi kamera, bütçenize ve ihtiyaçlarınıza uyan kameradır. Yeni başlayanlar için iyi seçenekler içinde Nikon D3500, Canon EOS Rebel T7 ve Sony Alpha a6000 bulunur.
S: Yeni başlayanların öğrenmesi ihtiyaç duyulan temel fotoğrafçılık becerileri nedir?
A: Başlangıç seviyesindeki fotoğrafçıların öğrenmesi ihtiyaç duyulan temel fotoğrafçılık becerileri içinde kompozisyon, fer, pozlama ve odaklama yer alır.
S: Fotoğrafçılık becerilerimi iyi mi geliştirebilirim?
C: Fotoğrafçılık becerilerinizi geliştirmenin birçok yolu vardır; çevrimiçi kurslara katılmak, kitap okumak ve tertipli olarak ergonomik yapmak bunlardan bazılarıdır.
0 Yorum